Jean-Marie Donat sa celý svoj život venuje zbieraním fotografií. Dnes má 54-ročný Francúz viac ako 10-tisíc snímkov. Muž, ktorý 30 rokov pracoval vo vydavateľstve, čas od času publikuje knihy v malom obehu.
Verejnosti v nich predstavuje fragmenty svojej zvierky, ktoré sú spojené jedinou tématikou. Francúz priznáva: najskôr sa pri pohľade na starú fotografiu, kde Nemci objímali medveďa, zarazil. Myslel si, že ide o raritu. Neskôr sa však ukázalo, že tradícia pózovania bok po boku s mužom v kostýme medveďa bola v Nemecku extrémne populárna.
V jeho zbierke sa nachádzajú zábery s medveďom, s ktorým sa ochotne fotografovalo deti, okoloidúci, mešťania na pláži, či dokonca vojaci Wehrmachtu.
Podľa slov Francúza väčšina snímkov vznikla v prvých desaťročiach dvadsiateho storočia. Móda fotografií s medveďom začala ustupovať v 60.rokoch a o desať rokov neskôr úplne vymizla.
Presný pôvod tejto zvláštnej tradície je až doteraz neznámy.
Podľa jednej z verzií to všetko začalo v dvadsiatych rokoch minulého storočia, kedy dvojica ľadových medveďov dorazila do zoologickej záhrady v Berlíne. Obyvatelia Arktídy sa stali mimoriadne populárnymi pre verejnosť a všetky deti sa chceli vyfotografovať s hercami v medveďom kostýme, ktorých si zoo najala.
Iná verzia hovorí, že populárne snímky tohto druhu priniesli riešenie problémov spoločnosti Coca-Cola. Zábavný maskot vraj vznikol ako marketingová kampaň po uvedení Fanty na trh. Medveď mal v zákazníkoch vyvolať pocit zábavy a odvrátiť ich pozornosť od hrôzy vojny.
V úvode knihy Jeana-Marie Donata fotograf, ktorý v tých časoch pracoval, povedal: Mládež v minulosti zbožňovala snímky s medveďmi za účelom jednoduchého zárobku. „Na fotenie počas dovolenky ľudia neraz potrebovali dôvod a medveď bol vždy tou správnou voľbou,“ tvrdí muž.
Hoci teraz tieto obrázky vyzerajú dosť strašidelne, verte alebo nie, no ľudia boli nimi nekonečne nadšení, pretože také niečo bolo v tom čase len zriedkakedy možné.